Svar: Hvor meget vand?
23. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Thilde
Det vil normalt være passende med 4-5 amninger i døgnet og derudover den mængde vand jeres dreng nu kan drikke af kop til måltiderne og indimellem.
Normalt skal man ikke gå og udregne væskebehov på sunde og raske børn, men gå ud fra at barnet drikker når det er tørstigt og hvis man stiller vand frem og tilbyder barnet vand jævnligt, så vil barnet slukker tørsten, når det har behov. Fuldstændig ligesom amning :o)
Men fra min tid på børneafdelingen, så har jeg denne beregning for væskebehov og børn:
0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer
Der er sandsynligvis andre formler og man skal også medtænke, at der er specielle regler for syge børn, at man skal medregne perspiratio (sved) og lignende. Men umiddelbart tænker jeg at du godt kan regne nogenlunde med ovenstående.
Det svarer til at en dreng på f.eks. 8 kg, skal have 1200ml væske i døgnet og det lyder vel meget rimeligt :o)
Ellers er det jo et spørgsmål om at se på din dreng og her især lægge mærke til hvordan han tisser. Han skal have gode våde bleer og urinen må ikke være koncentreret gul, men skal være klar og gennemsigtig.
Håber det hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske